Villkor för supportärenden

Senast uppdaterad den 6 mars 2020

Innehållet på denna sida är inte bundet till våra serviceavtal, utan finns endast till för att förtydliga vad, samt vad som inte ingår i serviceavtalet för en maskin.


Serviceavtalet omfattar all arbetstid, restid, reservdelar och förbrukningsartiklar, inklusive all toner och alla förbrukningsmoduler med undantag för papper och klammers, som uppstår eller kan komma behövas på grund av normal användning eller driftslitage.


”Underhållsåtagandet omfattar inte underhållsåtgärd som orsakats av felaktigt handhavande, yttre påverkan (ex. brand, skadegörelse), olämpligt förbrukningsmateriell, felaktig driftsmiljö (även spänningsfel), flyttning av utrustning eller annan åtgärd som kan hänföras till annan än Docusyd eller dess ombud och inte heller driftsättning av kundens system efter avhjälpande.”


Exempel på ”Yttre påverkan” och ”Felaktig driftmiljö” kan även vara;

  • Byte av ISP / Internetleverantör
    (Åtgärd; Nykonfiguration av TCP/IP inställningar)
  • Byte av E-post tjänst, t.ex. Byte från Gmail till Outlook
    (Åtgärd; Nykonfiguration av SMTP)
  • Byte i driftmiljö, t.ex. Byte av operativsystem eller annat som orsakar att tidigare drivrutiner slutar fungera och nya behöver installeras
    (Åtgärd; Nyinstallation av drivrutiner)

Supportärenden med ovanstående lista som exempel debiteras enl. tim-debitering.